Bescheidenheid en beschaafdheid u zult denken wat heeft dit nu met onderwijs en thuiszitters te maken, meer dan u denkt.

 

De casussen waarin ik ouders met raad en daad bijsta gaat het vaak om deze 2 woorden, beschaafd met elkaar omgaan en bescheidenheid in wat jij "denkt" beter te weten dan de ander als mens. Bedenk je weet het niet beter voor een ander, nooit, jij kunt niet denken voor een ander als mens. Je kan hoogstens met elkaar van gedachten wisselen en proberen elkaar "verder" te helpen in je denkproces naar de oplossing toe.

 

Ouders mogen geen emoties tonen als ze radeloos zijn dan wordt je gestigmatiseerd alsof je een ouder bent die hulp nodig heeft, want je bent labiel. Ouders bedreigt met de Raad van de kinderbescherming of Veilig Thuis als je kind niet meer naar school kan zijn geen uitzondering meer maar de dagelijkse praktijk.

Dit alles wordt in ons leerplichtsysteem als heel normaal beschouwd. Normaal is het zeker niet, het overtreed onze grondwet. Ouders hebben het recht hun kind op te voeden en voor hun kind te zorgen, kinderen die uitvallen in het onderwijs hebben hun ouders meer dan nodig.  Dan zijn er gemeenten waar leerplichtambtenaren en ambtenaren en wethouders denken dat zij ineens de opvoedtaken kunnen overnemen, zij denken het beter te weten. Hier is sprake van een overtreding en een ernstige ook die gemeente hier begaan. Mijn advies ga als ouders eerder naar een advocaat, laat je niet bedreigen door  een leerplichtambtenaar of gemeente. Laten we met elkaar gaan zorgen voor goede jurisprudentie die aantoont dat het de dagelijkse praktijk geworden is in ons land. Dat ons leerplichtsysteem ingezet wordt zoals het nooit bedoelt is geweest.

 

Onze minister meneer Slob

Onze minister gaf recent aan ouders moeten maar naar de rechter stappen en toen hij dit zei dacht ik meteen hier toont u als minister aan dat u niet bereid bent wat te doen aan een falend beleid. Dat u niet bereid bent om zich daadwerkelijk te verdiepen in de schrijnende situaties van kinderen die soms jaren thuis zitten omdat het beleid vanuit ons ministerie niet correct is en dit toe laat. Het schendt de rechten van het kind op een ononderbroken ontwikkeling zoals het kind kan ontwikkelen.

 

Veel gesprekken voerde ik zelf zonder deze gesprekken op te nemen, in die gesprekken gebeurden er dingen dat ik dacht hoe kan dit? Is dit echt, gaan mensen elkaar zo schofferen omdat ze belangen dienen en "gelijk" beogen te krijgen. Ja dat gebeurd, je bent als kind en ouders ondergeschikt aan de belangen van de mensen die bij jou aan tafel zitten. Het gaat al lang niet meer over het kind en wat dit kind nodig heeft om weer naar school te kunnen. Het gaat allang niet meer over de school waar het kind het beste kan ontwikkelen.

 

Wij hebben in Nederland vrijheid van onderwijs, vandaag las ik op de site van Ouders en Onderwijs dat een toelaatbaarheidsverklaring afgegeven kan worden zonder dat ouders daar akkoord voor geven. Toen dacht ik hoe kan dit? Dit staat haaks op onze vrijheid van onderwijs. Wie betaald bepaald is dat ons motto geworden? Volgt het geld het kind, of moet het kind de geldstromen volgen?

 

Je gesprekken opnemen

Toen ik startte met gesprekken op te nemen veranderde er iets in de houding van de mensen die aan tafel zaten. Zij gingen zich beschaafder gedragen omdat ze wisten dat het opgenomen werd, mensen gingen nadenken over wat er gezegd werd in een gesprek. Dat je de ander als mens niet mag schofferen maar dat je je fatsoen dient te houden. Ook als leerplichtambtenaar, ook als samenwerkingsverband en ook als ambtenaren en wethouders. Dat je altijd met bescheidenheid en beschaafdheid met elkaar om dient te gaan, dat kon ineens een stuk beter toen gesprekken werden opgenomen. Frappant vind u niet?

 

Je dient elkaar als mensen met respect te behandelen. Ook als je de oplossing nog niet weet voor een "probleem" wat vaak niet eens het probleem van het kind is maar van een omgeving die het kind als probleem weg zet.

Het zit in de interactie tussen het kind en zijn omgeving, op school is dat niet anders dan thuis!

 

Ouders

Ouders hebben het beste met hun kind voor. En ja er zijn daar uitzonderingen op, wat je nu ziet is dat de uitzondering als regel gesteld wordt. Dat ouders bij voorbaat al 2-0 achter staan als je kind uitvalt in school. Dat deze ouders van wie een kind uitvalt op school ze wel als prinsjes en prinsesjes zullen behandelen. Ouders van wie een kind uitvalt op school hebben vaak al jarenlang een weg achter de rug die zeker geen prinsen of prinsessenbestaan was. Dus stop met oordelen en kijk wat kun je doen met elkaar tot een oplossing te komen die de ontwikkeling van het kind ten goede komt. Stop met dwang een school in en kijk naar wat kan wel. Ieder kind wil meedoen, ieder mens wil meetellen in onze samenleving.

 

Uitsluiting is een zeer ernstig feit. Het zorgt bij het kind voor een verkeerd zelfbeeld, het zorgt voor het gevoel ik voldoe niet, ik ben anders. Dat is waar onze maatschappij aan bij draagt en dat begint in het onderwijssysteem bij thuiszitters.

De vele duizenden thuiszitters zijn de kanariepietjes in de kolenmijn.

 

Ontwaken

Het wordt tijd om te ontwaken en daadwerkelijk een wijzing in beleid door te voeren die zorgt dat kinderrechten geborgd worden.  Onderwijs is onderwijs. Zorg is zorg en de keuze voor welk onderwijs en welke zorg is aan de ouders van het kind. Niet aan een wijkteam of aan de ambtenaar van een gemeente. Die horen niet op de stoel van de ouders.